Tips for å finne og be om kopier av kvitteringer

Tips for å finne og be om kopier av kvitteringer

Det er mange situasjoner der det å ta vare på kvitteringer, kjøpskontrakter, med mer er viktig for å kunne reklamere på varer og tjenester, levere forsikringskrav eller bestride krav. Har du mistet kvitteringen din? Her er noen tips for å søke etter eller etterlyse den.

Denne artikkelen er rettet til kjøp gjort som privatperson, og ikke ment som tips til hvordan du som næringsdrivende eller skattemessig fradragsberettiget skal håndtere kvitteringer og andre bilag. Kontakt en regnskapsfører eller lokale skattemyndigheter for veiledning.

Søk i e-postboksen din

Det enkleste og mest åpenbare tipset er å søke i e-postboksen, hvor alle nettbutikker og flere fysiske butikker sender kvitteringer.

Prøv å søke etter følgende kriterier:

  • dato for kjøp
  • produsentens navn
  • navn på produktet
  • navn på butikken
  • de fire siste sifrene i kortnummeret ditt

Nettbutikk-kontoer og fordelsprogrammer

På nettbutikker skaper man av og til en konto for å handle på nettbutikken. Prøv å logge inn på den kontoen du kanskje har.

I fysiske butikker har det blitt vanlig med kundeklubber og fordelsprogrammer, og en av de fordelene man får med dette kan være at kvitteringene lagres på dine vegne. Prøv å se om du kan logge inn på nettsidene til butikken med informasjon om ditt medlemskap.

Husk at kjøp i apper ofte lagrer kvitteringene i appen.

Forberede en etterlysning

Som et siste steg kan du prøve å kontakte selgeren, for å høre om det er mulig å få en kopi av kvitteringen. Ved å være godt forberedt, slipper du overraskende spørsmål du ikke kan svare på når noen først tar seg bryet med å lete opp kvitteringen du burde tatt vare på. Før du tar kontakt, sørg derfor for at du har følgende informasjon tilgjengelig:

  • betalingsmåte (kontant, betalingskort, faktura, Vipps)
    • om du betalte kontant, med betalingskort, faktura, Vipps, gavekort
    • du kan bli spurt om kortnummer
  • dato for kjøpet
    • husk at kontoutskriften din både kan vise kjøpsdato og bokført dato, pass på at du bruker riktig
  • dato og klokkeslett for når kjøpet ble gjennomført
    • hvis du ikke husker nøyaktig, tenk om det kan ha vært en helg, en hverdag, sent på kvelden, tidlig på morgenen
  • beløpet du betalte, gjerne så nøyaktig som mulig
  • en så god beskrivelse av varene som du husker, og antall
    • også varer du ikke trenger kvittering på, som kan være med på å identifisere kvitteringen
  • hvordan du kjøpte varen
    • for eksempel med «klikk og hent», om du betale i selvbetjent eller bemannet kasse, og så videre
  • mulig oppgitt kundedata
    • navn, telefonnummer, epost, medlemsnummer
  • rabatter og/eller tilbud som har fulgt med kjøpet

Kontakte selger for en kopi av kvitteringen

Du kan enten sende en e-post, ringe eller besøke den fysiske butikken. Hva som er best, avhenger kanskje litt av hva slags butikk det er.

  • Fysisk oppmøte er kanskje alltid å foretrekke. Om det lar seg gjøre å få ut en kopi, er det en stor sannsynlighet for at den blir skrevet ut på en kvitteringsskriver, som igjen er lettest å gi fysisk. Pass på at du ikke besøker butikken midt i myldretiden.
  • Å ringe et hovedkontor/sentral kundeservice er raskt og enkelt. Hvis vedkommende kan lete frem kvitteringer, kan vedkommende også gjøre det raskt og stille de riktige spørsmålene.
  • E-post kan være nyttig for mindre butikker hvor du ikke har anledning til å møte fysisk, og du sannsynligvis vil treffe noen som må sjonglere å svare på telefonen og ekspedere kundene i butikken.

Samtidig er det lurt å være tålmodig og hensynsfull når du ber om hjelp. Legg frem den informasjonen du har, og vær ærlig på hva du mangler. Det skader heller ikke å prøve flere ganger, for eksempel gjennom flere kanaler.

Hva med selgers plikt til å oppbevare kvitteringer i x år?

I diskusjon med andre kan du kanskje komme over argumentet at selgeren har plikt til å oppbevare kvitteringer (bokføringsbilag) i et gitt antall år, jamfør bokføringslovens § 13.

Det er derfor bare slik at oppbevaringsplikten handler om mulighetene for etterprøving av regnskapet (slik som skattemyndighetene gjør), ikke for at kvitteringer skal være lett å finne frem til i ettertid når man etterlyser den.