Lær mer om datasikkerhet og gode rutiner

Jeg er interessert i å hjelpe folk være trygge på nett, ha gode “digitale beredskapsplaner” og ivareta sine forbrukerrettigheter. På denne siden finner du en del artikler jeg har skrevet om disse teamene.

Slik sikkerhetskopierer du Apple-enhetene dine
Guide

Hvis du har Apple-enheter, finner du her noen tips til hvordan du kan sikkerhetskopiere innholdet på enhetene dine.

Sist oppdatert i oktober 2020.
Phishing / falske e-poster
Guide

Av og til mottar vi falske e-poster som har til hensikt å enten lure til seg informasjon, svindle mottakeren for en betaling eller skade datamaskinen. Dette kalles phishing. I denne artikkelen kan du lære om hvordan du kan identifisere en slik e-post.

Sist oppdatert i oktober 2020.
Lær mer om svindlerlokking
Anbefalinger

Svindlerlokking (engelsk: scambaiting) er aktivitet hvor en lar seg utsettes for forsøk på svindel, bare for å manipulere svindlerne. Svindelforsøkene kan for eksempel være å svare på e-poster som lover å gi bort penger mot at en betaler et lite gebyr på forhånd, samtaler med falske kundeservicesentre hvor svindlere får fjerntilgang på datamaskinen, eller å kommunisere med svindlere på finn.no som vil kjøpe noe og angivelig betale på forhånd.

Sist oppdatert i desember 2020.
Klage på produkter
Guide

Gjennom flere år har jeg interessert meg for hvilke rettigheter man har i forbindelse med produkter som har en feil på seg. Jeg vet at mange blir forvirret av de ulike begrepene som brukes: garanti, forsikring, reklamasjon osv. Basert på mine erfaringer som forbruker, skriver jeg her en dokumentert artikkel om begrepene, samt noen tips.

Sist oppdatert i oktober 2020.
Om Catch-all e-postadresser
Guide

Synes du e-postadressen jeg bruker er litt rar og annerledes enn det du er vant til? På denne siden kan du lære mer om “catch-all” e-postadresser, og hvordan jeg bruker det.

Sist oppdatert i oktober 2020.