Årlig digital revisjon

-symbolet indikerer eksterne lenker.

Innlogging på offentlige tjenester

Vi er helt avhengig av disse innloggingsmetodene for å få få betalt regninger og gjennomføre offentlige ærender. Å ha full kontroll på at du kan logge inn, både i en normalsituasjon, men også i en situasjon hvor du har mistet tilgang til mobiltelefon eller bosted, er det viktigste å kontrollere.

MinID er statens alternativ, og kan brukes til noen offentlige nettsider. Brukernavnet er ditt fødsels- og personnummer, passordet har du valgt selv. I tillegg spør den om en kode som du enten kan få med tekstmelding (SMS) eller fra et kodebrev du har fått i posten.

Du bør logge inn på profilen din for å kontrollere følgende:

  • Kan du passordet ditt?
  • Får du koder på tekstmelding, eller vet du hvor kodebrevet er?
  • Har du korrekt kontaktinformasjon (dette brukes når det offentlige kontakter deg)?
  • Er riktig digital postkasse registrert?
  • Er reservasjon mot kommunikasjon på nett registert?

Logg inn via norge.no .

Banken gir deg tilgang på BankID og BankID på mobil, og kan brukes på nesten alle offentlige tjenester, samt signering av avtaler, innlogging på en rekke nettsider som er avhengig av å sjekke hvem du er.

Selv om vi har BankID på app eller BankID på mobil, bør vi sjekke at også den fysiske kodebrikken fungerer som den skal. Hvis du har mistet den, er det viktig å få den meldt tapt og bestille opp en ny. En fysisk kodebrikke kan være gull verdt om du blir stengt ute av mobilabonnementet ditt eller mobilen i seg selv.

Du bør logge inn i nettbanken (til banken som har gitt deg dette) for å kontrollere følgende:

  • Fungerer den fysiske kodebrikken din?
  • Kan du logge deg inn i nettbank med de metodene du ønsker?
  • Burde du laste ned BankID-appen, eller aktivere BankID på mobil?
  • Kontroller utløpsdato på BankID og BankID på mobil - går de ut det kommende året?

Du kan logge inn på BankID eller via nettbanken din for å oppdatere opplysninger.

Hvis du har aktivert Buypass ID eller Conmmfides, vet du nok også hva du skal gjøre for å sjekke opplysningene. Se MinID- og BankID-seksjonene for å bli inspirert.


Offentlige og kritiske opplysninger

Mange offentlige etater (o.l.) har “min side” hvor du kan logge deg inn for å administrere opplysninger om deg selv. Å ha kontroll her er også vesentlig for å sikre deg mot ID-tyveri.

Skatteetaten har fått en funksjon som heter Min side, hvor man kan logge inn for å se følgende:

  • registrert navn og bostedsadresse
  • kontonummer (for skatteutbetalinger)
  • registrert kontaktinformasjon
  • se hvem som har hentet ditt skattekort (avvik bør rapproteres)
  • sjekke skattekortet (og sett opp påminnelser resten av året for å huske å korrigere det)
  • se hvem som har tilgang til dine opplysninger

Alt dette gjør du på Skatteetaten .

Sjekk utløpsdatoen på dine to viktigste ID-kort: passet og nasjonalt ID-kort. Husk at noen land krever at du har en viss gyldighet på passet før innreise, og husk at det kan være lurt å ha flere sider tilgjengelig i passet til stempling og visum. Går passet ut i løpet av året eller tidlig neste år, kan det være lurt å sette opp en time, eller sette opp en påminnelse om dette.

Bestill nye pass og nasjonale ID-kort til deg og familien på Politiet .

helsenorge.no tilbyr deg en rekke tjenester og opplysninger registrert på deg selv. Det kan være en god idé å logge inn her og se på hvelvet med informasjon som er tilgjengelig. Dette er dessuten et bra sted å sjekke med tanke på ID-tyveri og personvern, da du kan se historikk på en del ting.

Her er noe av det du kan og bør sjekke:

  • koronaprøver og koronasertifikat (sjekk at alt er korrekt her)
  • timeavtaler
  • henvisninger til spesialhelsetjenesten
  • resepter (både nåværende og historisk)
  • helsekontakter
  • pasientjournal og tilgangslogg
  • vaksiner (se om alle er korrekt registrert på riktig dato, og kanskje sett opp ny time for booster?)
  • pasientreiser
  • frikort og egenandeler
  • bytte fastlege
  • sykdom og kritisk informasjon (du kan legge til egne sykdommer her)
  • donorkort
  • kjernejournal
  • helseregistere
  • forskning

Logg inn via helsenorge.no .

Det finnes to digitale postkassetjenester i Norge, enten Digipost eller eBoks.no. I tillegg fungerer altinn.no som en tredje “obligatorisk” digital postkasse. Avhengig av hvilken du bruker, burde du logge inn her for å sjekke at du har fått med deg alle brev, kanskje lagre viktige dokumenter andre steder og sørge for at varslingsinnstillingene dine er korrekt.

Logg inn på:

Statens Vegvesen tilbyr en tjeneste hvor du kan logge inn for å se en oversikt over dine kjøretøy, dine førerkort (og søke om nye, melde om tap og bestille førerkort). Det kan være lurt å logge inn her for å sjekke at alle opplysninger er korrekt.

Logg inn via vegevesen.no

Selv om du har en folkeregistrert adresse, og den som regel samsvarer med din postadresse, bør du allikevel sjekke at adressen er korrekt registrert på mine sider på posten.no. Her kan du også se om du deler postkasse med de riktige personene i din husstand.

Posten skal i teorien ikke levere brev og pakker til adresser hvor du ikke er registrert. Du kan også registrere flere adresser, for eksempel steder du er på ofte (hytte, foreldre).

Hvis du har flere telefonnumre, kan du legge inn alle dine numre for å få opp automatisk sporing. Jeg bruker appen til Posten for sporing.

Logg inn på Posten .

Det er forskjellig hvor mye eller lite vi har med Nav å gjøre, men det kan være greit å vite at alle kan logge inn her for å sjekke blant annet:

  • rapportert sykefravær
  • utbetalinger av for eksempel sykepenger
  • oversikt over pensjonen

Dette varierer nok mellom kongerikets 356 kommuner, men som innbygger i Oslo kommune kan jeg logge inn og sjekke følgende:

  • meldingsboks (brev fra kommunen)
  • kontaktopplysninger og kontonummer for utbetalinger
  • fakturaer
  • varslinger
  • renovasjonsinformasjon med oversikt over mine beholdere, endre og avslutte tjenster, se tømmefrekvens og neste tømmedato, samt sette opp varslinger for tømming
  • se reguleringsplaner, kart og annen eiendomsinfo om min eiendom
  • se eiendomsskatt og kommunale avgifter
  • sjekke vannforbruk
  • laste ned QR-kode for å kunne levere gratis til gjenbruksstasjoner

Hvis du har en enkeltpersonsforetak, kan det allikevel være lurt å logge inn for å se over og ev. korrigere opplysningene som er lagret. Kanskje det er feil adresse, eller kanskje virksomhetsbeskrivelsen ikke lengre stemmer overens med hva du driver med?

Du må bruke skjemaet Samordnet registermelding for å registrere opplysningene.

Hvis du bruker offentlig transport, har du helt sikkert et reisekort eller en app som billett. Man kan ofte logge inn på nettsidene til tog- og andre kollektivselskap for å se en oversikt over kort.

Hvis du har en eller flere kjøretøy, kan du logge inn på bompengeselskapets nettsider for å se en oversikt over passeringer. Dette er lurt å sjekke opp mot hvor du vet at du faktisk har vært på tur, slik at du vet at skiltet ditt ikke har kommet på avveie.


Økonomi, sparing og forsikring

Logg inn hos de bankene hvor du har et kundeforhold for å få en oversikt over bankkonti, betalingskort, lån, spareavtaler, aksjer med mer.

  • Har du nok bankkonti til å plassere pengene dine på en måte som gir mening for deg?
  • Eller har du for mange, som gjør at du bør avslutte de i nettbanken?
  • Man betaler gjerne et årsgebyr for betalingskort, så å sperre kort man ikke bruker kan være en god idé. Kredittkort som støver ned ikke teller positivt på kredittverdigheten din.
  • Er låne- og spareavtaler plassert i riktig bank med de beste betingelsene for deg?

Med mindre du administrerer dette på et mer detaljert nivå, bruker jeg å hente ut ett år av gangen med transaksjoner fra min nettbank til regnearkformat.

Deretter bruker jeg en del tid på å sortere, filtrere og kategorisere utgifter og inntekter. Til slutt sitter jeg igjen med en oversikt hvor jeg kan sjekke:

  • totalsummer på forbruk
  • hvem jeg har abonnement hos og om prisen er som forventet
  • at jeg får riktig lønn hver måned, brukes mot kontroll på lønnsslipper/årsoppgaver
  • gebyrer og vekslingskurser

Ved hjelp av informasjonen jeg har hentet inn, har jeg mulighet til å ta nye og gode beslutninger for neste år.

Det kan være lurt å få en oversikt over alle eFaktura- og AvtaleGiro-avtaler du har i nettbanken din, og sørge for at de

  • trekker fra riktig konto
  • har et fornuftig maksbeløp
  • gjelder fremdeles (gamle bør kanskje slettes)

Å ha en oversikt over hva man har i kredittkort- og forbrukslångjeld (om så bare for sjekke at man ikke har det), samt se en oversikt over sine lånerammer, er mulig på Gjeldsregisteret eller Horde-appen (samme datakilde). Kanskje et er en god idé å avslutte kredittkort du ikke har bruk for?

Logg inn via Gjeldsreigsteret eller last ned Horde .

Det er fire selskaper i Norge som har lisens til å drive med kredittsjekk. Å logge inn på deres nettsider kan hjelpe deg med å kontrollere de opplysninger som er registrert på deg, samt få vite hvor du får gjenpartsbrev (informasjon om at noen har kredittsjekket deg).

Hvis du ønsker kan du også sperre for kredittsjekk. Da kan verken du eller noen andre få gjort kredittsjekker på deg.

Logg inn:

Har du de korrekte forsikringer som passer for deg? Har det skjedd noe i livet ditt som forandrer grunnlaget for forsikringen? Eller er du kanskje dobbeltforsikret? Å logge inn på ditt forsikringsselskaps sider for å sjekke hva du har, egenregistrerte opplysninger og gyldighet kan være lurt å gjøre en gang i året.

Noen abonnementstjenester kan abonneres på via andre tjenester. Ofte vil disse dukke opp på kontoutskriften din, men kanskje bare med generiske navn eller samlet. Noen ganger kan de bruke kort som du ikke husker at du har, trekke penger fra et bedriftskort, fra mobilabonnementet ditt eller fra en saldo. Følgende tjenester kan du sjekke for å kontrollere abonnementstjenester:

INNHOLD

INNHOLD

INNHOLD


covid-19

Du vet kanskje at du kan logge inn via helsenorge.no for å finne ditt koronapass, men hva gjør du om du plutselig ikke har tilgang på internett på mobilen din, eller ikke har strøm i det hele tatt?

Eksempel: Dårlig dekning skaper trøbbel på grensa på nrk.no

Derfor anbefaler jeg å i alle fall logge inn på helsenorge.no, hente koronapasset og lagre det på mobilen din, for eksempel i filer eller notater, eller bare på bilder. Det aller beste er også å få skrevet ut et eksemplar.

Logg inn via helsenorge.no .

Hvis du bruker Smittestopp-appen, bør du åpne den for å sjekke at den er innlogget og aktiv.

Last ned Smittestopp .

Oppdatere navn og telefonnummer på alle steder pga. verifisering med government issued ID