Beste praksis for QR-koder
QR-koder har blitt populært å putte på diverse plakater, menyer, apparater o.l., men fører også med seg en del utfordringer knytta til personvern og tilgjengelighet. Denne artikkelen er skrevet til deg som publiserer og trykker opp QR-koder.
Beste praksis
I forbindelse med QR-koden bør du alltid angi en forklaring for hvordan man kan besøke siden du ønsker uten å skanne koden med en mobiltelefon. Dette bør aller helst være en kortlenke som er lett å skrive inn, på et domene du kontrollerer.
Hvorfor følge beste praksis
- Manglende støtte i operativsystem: Noen mobiltelefoner mangler (fremdeles) støtte for QR-kodelesing i kameraappen på mobiltelefonen. Brukere må da henvende se til tredjeparts-apper, som er upraktisk og tar tid å laste ned.
- Tredjepartsapper har sine problemer: Dyre abonnementsløsninger, reklame som blokkerer innhold eller forespørsel om tilganger som ikke er relevant for jobben den skal utføre.
- Tilgjengelighet: Noen mangler teknisk evne til å skanne QR-koder, og ev. til å laste ned en tredjepartsapp for dette. Noen skjønner kanskje ikke hva en QR-kode er eller hvorfor den skal skannes.
- Nettvett: Brukere læres ofte opp til å ikke trykke på ukjente og skumle lenker, og kanskje aller helst ikke trykke på noe som helst, men søke opp den informasjonen man trenger. En QR-kode er enda verre enn en ukjent lenke, da man ikke kan se hvor den leder, og QR-kodeskannere ofte leder deg rett inn på siden uten å vise deg lenken først.
- Ikke bruk kortlenketjenester som bit.ly. Det beste er om du kan skape kortlenker på ditt eget domene.
Min arbeidsgiver (Favrit) har vært en av de store tilbydere av QR-kodebestilling på restauranter og barer under den globale helsehendelsen covid-19. Meningene som kommer til uttrykk her må ikke settes i sammenheng med mitt ansettelsesforhold.