Om sykkelen min
Mange spør meg om sykkelen min, så jeg har laget denne siden for å samle all informasjon om den.
Sykkelen og utstyr
Vår/sommer 2021 ønsket jeg etter å kjøpe min første elsykkel. Etter å ha sendt en e-post til et utvalg av Oslos elsykkelforretninger som jeg anser til å være av en viss kvalitet (utelukker Biltema, XXL og liknende), endte jeg med tre anbefalinger. Av disse valgte jeg å kjøpe en Haibike Sduro Trekking 4.0 2020-modell av Felgen Sykkelverksted på Sagene i Oslo.
Forutenom at det tilfeldigvis var den billigste, og at jeg fikk den anbefalt av flere, og at den har vunnet en “best i test”-måling på tek.no , liker jeg den av følgende årsaker:
-
Sykkelen har store og brede dekk. Dette gjør det komfortabelt å kjøre i terreng, over alle slags fortauskanter, men ikke minst over Oslos trikkeskinner. Jeg har gjort flere tester over skinnegangen uten at sykkelen blir ustabil.
-
Fin, tjukk, solid ramme.
-
Solid bagasjebrett med makskapasitet 25 kg, med egen ramme til sykkelvesker, en på hver side.
-
Lys som kan slås på fra hovedbatteriet. Lyset foran er kraftig og justerbart opp/ned. Jeg har brukt lyset til sykling i mørket og kan lett veksle mellom lys som gjør at jeg ser stien, og lys som bare varsler andre trafikanter. Dessuten har jeg brukt det til å lyse på objekter jeg vil se på i mørket, som gjør det til en fin sightseeing-sykkel.
Min sykkel er av størrelsen XXL, som egentlig er hakket for stort for meg. Det betyr at jeg faktisk måtte sage av setepinnen på sykkelen før jeg kunne bruke det, ellers var det for høyt. Det er fortsatt hakket for høyt for meg, men det er levelig.
Sykkelhjelm
Jeg har kjøpt en Nutcase Vio L/XL-utgave med MIPS-teknologi. Det ser ut som en vanlig sykkelhjelm, men har innebygde LED-lys. Hvitt foran, gult på sidene og rødt bak. Den kan lyse enten konstant, pulsere eller blinke.
Sykkelvesker
Jeg har kjøpt et par med Ortlieb Pro Plus sykkelvesker . Jeg ville rett og slett bare ha god kvalitet, og Ortlieb er et anerkjent merke for vanntette og holdbare vesker. Pro Plus har også 35 liter kapasitet, reflekser og en ytterlomme. Dessuten liker jeg stoffet.
Stort sett har jeg veskene på når jeg sykler. selv om jeg ikke har et stort lastebehov. De er låst fast til bagasjebrettet med en sykkellås, slik at de må ødelegges for å kunne stjeles.
I den ene veska har jeg alltid:
- kjedeolje og et kjøkkenhåndkle
- ekstra lader for destinasjonslading
- refleksbånd
Mobilholder
Min mobiltelefon holdes stødig på plass ved hjelp av en Ram Mounts X-Grip for smarttelefoner med strips . Se bilde i bildekarusellen.
Dashboardkamera
Jeg bruker en GoPro HERO 10 Black med en Handlebar / Seatpost / Pole mount og Head Strap + QuickClip .
Bruk
For meg er sykkelen en erstatning for reiser jeg ellers ville tatt med bil og kollektivtrafikk. Det utgjør følgende:
- reise mellom jobb og hjemme
- enkelte jobboppdrag (besøke mange steder i Oslo på kort tid)
- besøke venner som bor i Oslo
- dra til butikker, spesielt bra til typiske bilsteder som IKEA, Alna senter osv.
- turer i Marka
Det erstatter også noen turer jeg tidligere tok med Oslo bysykkel , men ikke alle. Derfor har jeg fortsatt et abonnement.
Sykkelparkering
Med en så stor sykkel er det ofte vanskelig å finne god sykkelparkering. Jeg må ofte unngå de vanlige parkeringene, og heller sette sykkelen fast til andre stolper, gelendre med mer. Å parkere i stativer på bakken er mulig hvis jeg kan kjøre helt over den med forhjulet, og helst bør de være fastmontert i bakken.