Om sykkelen min
Mange spør meg om sykkelen min, så jeg har laget denne siden for å samle all informasjon om den.
Sykkelen og utstyr
Vår/sommer 2021 ønsket jeg etter å kjøpe min første elsykkel. Etter å ha sendt en e-post til et utvalg av Oslos elsykkelforretninger som jeg anser til å være av en viss kvalitet (det utelukker butikker som Biltema, XXL og liknende), endte jeg med tre anbefalinger. Av disse valgte jeg å kjøpe en Haibike Sduro Trekking 4.0 2020-modell av Felgen Sykkelverksted på Sagene i Oslo.
Forutenom at det tilfeldigvis var den billigste, og at jeg fikk den anbefalt av flere, og at den har vunnet en “best i test”-måling på tek.no , liker jeg den av følgende årsaker:
-
God pris til det jeg regner å være en solid sykkel. Den har tjukk ramme og føles robust.
-
Store og brede dekk. Dette gjør det komfortabelt å kjøre i terreng, over alle slags fortauskanter, men ikke minst over Oslos trikkeskinner. Jeg har gjort flere tester over skinnegangen uten at sykkelen blir ustabil (kun jernbaneskinnene man kan krysse på Haugenstua er et problem).
-
Solid bagasjebrett med makskapasitet 25 kg, med egen ramme til sykkelvesker, en på hver side.
-
Lys som kan slås på fra hovedbatteriet. Lyset foran er kraftig og justerbart opp/ned. Jeg har brukt lyset til sykling i mørket og kan lett veksle mellom lys som gjør at jeg ser stien, og lys som bare varsler andre trafikanter. Dessuten har jeg brukt det til å lyse på objekter jeg vil se på i mørket, som gjør det til en fin sykkel på oppdagelsesferd i mørket.
Rammestørrelsen på min sykkel er XXL, som egentlig er hakket for stort for meg. Det betyr at jeg faktisk måtte sage av setepinnen på sykkelen før jeg kunne bruke det, ellers var det for høyt. Det er fortsatt hakket for høyt for meg, men det er levelig.
Sykkelhjelm
Jeg har to sykkelhjelmer:
-
En Nutcase Vio L/XL-utgave (nutcase.com) med MIPS-teknologi. Det ser ut som en vanlig sykkelhjelm, men har innebygde LED-lys. Hvitt foran, gult på sidene og rødt bak. Den kan lyse enten konstant, pulsere eller blinke. Denne bruker jeg når jeg vet jeg skal sykle i mørket.
-
En Nutcase Vannmelon L/XL-utgave (nutcase.com) med MIPS-teknologi, som er hakket mer komfortabel enn Vio-hjelmen, men uten lys.
Sykkelvesker
Jeg har kjøpt et par med Ortlieb Pro Plus sykkelvesker . Jeg ville rett og slett bare ha god kvalitet, og Ortlieb er et anerkjent merke for vanntette og holdbare vesker. Pro Plus har også 35 liter kapasitet, reflekser og en ytterlomme. Dessuten liker jeg stoffet den er laget i.
Stort sett har jeg veskene på når jeg sykler. selv om jeg ikke har et stort lastebehov. De er låst fast til sykkelrammen med en sykkellås, slik at de må ødelegges for å kunne stjeles.
Mobilholder
Min mobiltelefon holdes stødig på plass ved hjelp av en Ram Mounts X-Grip for smarttelefoner med rørfeste . Jeg bruker en iPhone 12 Pro Max (6,7-tommers skjerm) med Apple-originalt skinndeksel, som passer perfekt.
Dashboardkamera
Jeg bruker en GoPro HERO 10 Black (gopro.com) med en Handlebar / Seatpost / Pole mount (gopro.com) for monterting på sykkelstyret, og Curved Adhesive Mounts (gopro.com) for montering på hjelm.
Jeg prøvde å bruke Vented Helmet Strap Mount (gopro.com) til hjelmmontering, men jeg klarte ikke å få den stram nok. Spesielt når man skal montere- og demontere kameraet, justerte den seg til det verre. Å bruke klistreløsningen er derfor mye mer stabilt, men dessverre destruktivt.
Speil
På Spinn i Kirkeveien på Majorstua selger de Zéfal Dooback II (zefal.com) . Denne koster rundt 250 kr og monteres direkte inn i styret. Jeg har den bare på venstre side, men det er mulig å få for begge sider.
Speilet hjelper meg å se bakover. Jeg kan se andre syklister og biler, og jeg har hatt god bruk for dette både på bilveg og i marka.
På et tidspunkt har prøvd et annet speil hvor det var en viss avstand mellom styret og speilet som da hang i luften, men med alle vibrasjoner en sykkel utsettes for ble ikke dette bra.
Jeg ønsker å prøve et speil for høyre side også etterhvert.
Kasse på bæreren
Jeg har valgt å montere en liten IFCO-kasse på bæreren, festet med strips. På den måten har jeg en kurv for å legge småting, eller et større brett til frakt av større pakker (med stopper).
Bruk
For meg er sykkelen en erstatning for reiser jeg ellers ville tatt med bil og kollektivtrafikk. Det utgjør følgende:
- reise mellom jobb og hjemme
- enkelte jobboppdrag (besøke mange steder i Oslo på kort tid)
- besøke venner som bor i Oslo
- dra til butikker, spesielt bra til typiske bilsteder som IKEA, Alna senter osv.
- turer i Marka
Det erstatter også noen turer jeg tidligere tok med Oslo bysykkel , men ikke alle. Derfor har jeg fortsatt et abonnement.
Sykkelparkering
Med en så stor sykkel er det ofte vanskelig å finne god sykkelparkering. Jeg må ofte unngå de vanlige parkeringene, og heller sette sykkelen fast til andre stolper, gelendre med mer. Å parkere i stativer på bakken er mulig hvis jeg kan kjøre helt over den med forhjulet, og helst bør de være fastmontert i bakken.
Bildekarusell
Previous NextSpørsmål om sykkelen min?
Hvis du har hatt glede av innholdet i denne artikkelen, eller hvis du har noen tilbakemeldinger, forslag eller feilmeldinger, setter jeg stor pris på å komme i kontakt med deg!
Kontakt meg om denne siden Les mer om tilbakemeldinger om pdog.no