Om Catch-all e-postadresser

Hvis du eier ditt eget domene, kan du aktivere noe som heter “catch-all” for e-postkontoene. Ved hjelp av denne funksjonen kan du fange opp mulige feilstavinger av e-postadresser, men også bruke den til spam-kontroll og bedre innloggingssikkerhet på brukerkontoer. Les videre for å lære mer!

Slik fungerer det

La oss si du eier “eksempel.no” som domene. Hvis du vil opprette e-postkontoer til denne, kan du for eksempel opprette “navn@eksempel.no” eller “postkasse@eksempel.no” som e-postkontoer. Hvis noen skriver feil e-postadresse, som for eksempel “navnn@eksempel.no”, vil denne normalt ikke komme frem, og mottakeren vil få meldingen “i retur”.

Ved å slå på “catch-all”, vil det ikke ha noe å si hva mottakeren skriver foran e-postadressen, så lenge domenet bak er riktig. I eksemplet over ville “navnn@eksempel.no” kommet frem til den valgte mottakeren.

Dette går ikke på bekostning av registrerte e-postadresser. Man kan fint i et firma ha både “postkasse@”, “ansatt1@”, “ansatt2@” og så videre med hver sin e-postkonto, men stille inn tjeneren slik at alle andre kombinasjoner foran @ kommer frem “postkasse@”.

I prinsippet kan man derfor sette hvilken som helst tekst foran @, og man har uendelig med muligheter.

Fordeler

Stavefeil fører ikke til at man ikke når frem

Spesielt hvis du driver en bedrift, vil du ikke miste en viktig melding, eller kanskje et salg basert på en feilstavet e-postadresse.

Kontoer for gamle prosjekter, avdelinger, kampanjer eller brukere

Spesielt hvis du driver en bedrift, kan det være interessant å motta e-post for inaktive eller nedlagte e-postkontoer. Kanskje det er en gammel kampanje, en nedlagt avdeling eller et prosjekt som hadde en e-postkonto som ikke lengre er i bruk? Hva om noen tar kontakt der?

Også for brukere kan det være interessant å fortsatt kunne motta e-post, men dette kommer sannsynligvis i konflikt med Datatilsynets veiledning på innsyn i ansattes e-postadresser: Innsyn i e-post og private filer .

Økt kontosikkerhet

Som du kanskje allerede vet, er det god praksis å ha unike passord for hver unik tjeneste man har registrert seg på. Men denne sikkerheten kan ytterligere forsterkes ved å også ha unike e-postadresser til hver tjeneste.

Eksempel:

Fordel Beskrivelse Eksempel
Stavefeil fører ikke til at man ikke når frem Spesielt hvis du driver en bedrift, vil du ikke miste en viktig melding, eller kanskje et salg basert på en feilstavet e-postadresse. Bedriften har en adresse som heter salg@bedriften.no, men en nynorskbruker skriver “sal@bedriften.no”.

Registrering på nettsider

Eksempel: Facebook
E-post: facebook@pdog.no

På samme måte som man skal ha unike passord på alle tjenester, skader det ikke å heller ha unike e-postadresser. Hvis en nettsider nå lekker e-postadressen og passordet mitt, vil ikke tyvene kunne bruke min e-postadresse andre steder.

OBS: Ikke bruk dette på innloggingen e-post/domeneleverandøren din - av åpenbare grunner. Til domeneshop har jeg selv bare direkte-adressen til min iCloud-epostkonto.

Registrering på nyhetsbrev

Eksempel: Enkeltregistrering til nyhetsbrevet til Elkjøp for å oppnå en rabatt
E-post: elkjop20200721@pdog.no

Her bruker jeg bare datoen jeg registrerte meg. Hvis jeg får mye reklame eller søppelpost jeg ikke kan stoppe, kan jeg enkelt spore dette tilbake til en enkeltpåmelding, og da for eksempel blokkere alle eposter som sendes TIL denne e-postkontoen.

Beskyttelse mot lekkasje eller uautorisert dataoverføring

Eksempel: Foodora får datainnbrudd (dette skjedde sommeren 2020 ), og jeg får søppelpost
E-post: foodora@pdog.no blir brukt som mottaker, da vet jeg at kilden er Foodora Hvis et selskap enten blir frastjålet kundedata, eller de gjennomfører en uautorisert overføring av data til en tredjepart, vil jeg veldig enkelt kunne spore kilden.

Morsomheten i det

Hvis en venn, kollega e.l. spør meg om epostadressen, kan jeg oppgi en hvilken som helst epostadresse. Dette skaper latter, men gjør også at den litt spesielle adressen fester seg på minnet.

Ulemper

Selvfølgelig vil en person som målrettet går inn for å prøve mine kontoer, eller vil sende meg uønsket e-post, klare å forstå strukturen i mine adresser, men de fleste lekkasjer er nok bare situasjoner hvor man kjøper en stor database.

En annen ulempe er at man øker kompleksiteten av kontodetaljene, og det kan gjøre det vanskelig å få gjenopprettet eller tilbakestilt kontoer hvis man har glemt det man opprinnelig skrev inn.

En tredje ulempe er at noen tjenester ikke tillater sitt eget firmanavn brukt i brukernavn/e-postadresse.

Til slutt vil det også være hakket mer komplisert å snakke med bedrifter som krever at man sender epost fra den adressen man har registrert for å få gjennomført endringer på kontoen. Man kan løse det ved å enten endre e-postadressen midlertidig, eller få satt opp adressen som en “svar fra”-adresse.

Lær mer

Jeg lytter på en podkast som heter Mac Geek Gab, hvor de to programlederene tar opp en rekke tekniske spørsmål fra lytterene sine. Sommeren 2017 sendte jeg inn et spørsmål hvor jeg forklarte min e-poststrategi som beskrevet ovenfor, og spurte om de hadde noen innspill til dette. Du kan lytte til programmet på deres nettsider: Oh…Snap! – Mac Geek Gab 663 . Mitt spørsmål er det første som tas opp, så du trenger ikke spole.

Har du en Gmail-konto kan noenlunde samme triks brukes der ved å legge til + etter adressen din. Les mer her: 3 awesome Gmail address tricks to get more out of your email ID - TheWindowsCLub .